محفل شعر «نگین سلیمانی» در پاسداشت شهید حاج قاسم سلیمانی، روز گذشته با حضور شاعران کشور در گلزار شهدای کرمان و در جوار مزار شهید سلیمانی برگزار شد.

قدس آنلاین:  در این محفل سعید بیابانکی، سیدعلی میرافضلی، نادر بختیاری، علی‌محمد مودب، حامد عسکری، امید مهدی‌نژاد، زهیر توکلی، حامد حسین‌خانی، سیداحمد علوی، محمدحسن نعمتی، محسن کاویانی، احمد شهریار و سیدسکندر حسینی شعرهایشان را به سردار سلیمانی تقدیم کردند.

درباره این محفل شعرخوانی و شعر مقاومت با دبیر چهاردهمین دوره جشنواره شعر فجر به گفت‌وگو نشستیم. سعید بیابانکی درباره برنامه «نگین سلیمانی» و نحوه اجرای آن گفت: ما برای ادای احترام به شهید بزرگوار شهید سلیمانی و یاران بزرگوارشان یک محفل شعرخوانی داشتیم که با حضور شاعران و مردم در دل چهاردهمین جشنواره شعر فجر برگزار شد و به این صورت جشنواره شعر فجر به نام بزرگوار این شهید متبرک شد.

این شاعر در پاسخ به این پرسش که آیا جشنواره شعر فجر برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت شهادت سردار سلیمانی برای قوت بخشیدن به شعر مقاومت دارد، توضیح داد: روال جشنواره فجر اصولاً انتخاب کتاب از بین کتاب‌های منتشرشده در سال ۹۷ است. یعنی ما فراخوان شعر با این موضوع نداشته‌ایم و تنها کاری که می‌توانستیم برای ادای احترام به شهید سلیمانی انجام بدهیم، برگزاری یک محفل شعرخوانی با حضور تعدادی از شاعران مطرح این حوزه بود و امیدواریم در سال‌های بعد بتوانیم در روال برگزاری جشنواره فجر کارهای دیگری انجام دهیم.

شاعر «سنگچین» با بیان اینکه بودجه جشنواره شعر فجر محدود است، از نهادهای دیگر فرهنگی خواست در برگزاری جشنواره شعر فجر مشارکت کنند تا محافل دیگری با محوریت حاج قاسم سلیمانی و شعر مقاومت در استان‌های مختلف برگزار شود.

ترور هنرمندان توسط اینستاگرام

بیابانکی همچنین بر تأثیر شهادت سردار سلیمانی بر جریان شعر مقاومت اشاره کرد. او با بیان اینکه شعر به عنوان نخستین هنر توانست به این واقعه دردناک واکنش نشان دهد به خط شکنی شعر اشاره کرد و گفت: شهادت شهید سلیمانی موجی از مقاومت در داخل و خارج از کشور به وجود آورده است. با این اتفاق مظلومیت ما نسبت به قبل عیان‌تر شد. به نظر من تنها هنر یا شاید نخستین هنری که به این واقعه واکنش نشان داد شعر بود و به نوعی خط‌ شکن بود. هنرهای دیگر پس از این خودشان را نشان می‌دهند.  

دبیر چهاردهمین دوره جشنواره شعر فجر تأکید کرد: همه هنرمندها باید به شخصیت والای سردار سلیمانی توجه کنند. بیابانکی در ادامه این گفت‌وگو به ترور هنرمندان در فضای مجازی اشاره کرد. وی تصریح کرد:  بسیاری از شاعران در هفته گذشته  ترور مجازی شدند. اینستاگرام خیلی‌ها را به صورت ناجوانمردانه ترور کرد. یعنی کسی که هفت هشت سال در این شبکه اجتماعی کار کرده بود یکباره توسط اینستاگرام به دلیل استفاده از عکس و نام شهید سلیمانی حذف شد و بخش عمده از زندگی این افراد از بین  رفت.  

سکوت جایز نیست

بیابانکی درباره  سکوت بعضی از شاعران پیرامون شهادت سردار گفت: به اعتقاد من این سکوت کردن اکنون جایز نیست. هر انسانی باید با یک عکس یا یک متن اعلام موضع بکند. من سکوت کردن را به ویژه درباره کسانی که جمهوری اسلامی سال‌ها از آن‌ها دفاع کرده است، چه در حوزه کتاب و چه در حوزه‌های مدیریت و رسانه و مطبوعات جایز نمی‌دانم.

این شاعر علت سکوت بعضی از شاعران و هنرمندان را ترس عنوان کرد و افزود: شایدهنرمندان می‌ترسند موضعی نشان دهند که ویزا گرفتن آن‌ها را در آینده با مشکل مواجه کند.

این افراد واقعاً آدم‌های ریاکاری هستند. نباید خیلی به این‌ها میدان داد که جمهوری اسلامی در این سال‌ها به رسم احترام بسیار به آن‌ها میدان داده است. ولی شهادت حاج قاسم آزمون خوبی بود تا شاعران واقعی که دلسوز ملت و کشور هستند، خط خودشان را از این آدم‌ها جدا کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.